Klimatbloggen

mars 1, 2007

Ingen rekordmild vinter i Sverige

Filed under: Atmosfären,Havet,Temperaturer — by Daniel @ 17:41

Idag har våren börjat, om man anser att våren sträcker sig mellan mars till och med maj. Vintern (december, januari och februari) var väldigt mild, speciellt de två första månaderna, men under februari slog kylan till i omgångar. För landet som helhet var denna vinter inte alls den mildaste hittills sedan pålitliga mätningar påbörjades, endast för den absolut södra delen av landet var det rekordmilt. Grovt sett slutade februari för norra halvan av Sverige som kallare än  normalt, mellersta Sverige var ganska normalt medan södra Sverige var varmare än normalt.

I vårt grannland Danmark slog denna vintern rekordet från vintern 1988/89 med några tiondels grader. Vintern 1989 var också väldigt mild i Sverige och hela Östersjöområdet. Inte minst hade isen i Östersjön den vintern den minsta utbredningen någonsin. För denna vintern kan vi inte avgöra något ännu då säsongen för isen fortfarande pågår.

I Storbritannien var denna vintern den näst varmaste sedan mätningarna började 1914. Satt i perspektivet av världens längsta instrumentella temperaturserie, Central England Temperature, var årets vinter däremot den fjärde varmaste.

Om vintern nu är slut, även om säsongen som sådan är slut, går inte att säga med bestämdhet. Det kan mycket väl fortsätta att vara kallt ett tag. Inte minst var förra årets vår under lång tid ”gisslan” hos vintern, och våren undkom kylans stenhårda grepp först i slutet av mars eller början av april.

Samtidigt verkar det nu som om El Niño i Stilla Havet givit med sig och är på avveckling. Istället kanske en La Niña är påväg enligt NOAA.

UPPDATERING 27/4: Fann följande text hos Finska havsforskningsinstitutet; Denna vinter inte unik.

5 kommentarer

  1. Jag har en liten undring som du kanske skulle kunna klargöra här på klimatbloggen (även om det kanske eg. är SMHI/SVT:s sak att besvara). – Jag tycker mig nämligen ha lagt märke till ett mönster när det gäller 5-dygnsprognoserna på TV: det är ganska ofta just så att temperaturen i norra delen av landet anges som ”under det normala” samtidigt som temperaturen i södra delen av landet anges som ”över det normala”. (Och detta gäller då inte bara just i vinter.)

    Jag kan tänka mig några förklaringar:
    A.) det har blivit kallare i norr och varmare i söder (- och i så fall varför det – har du några tankar?)
    B.) jag inbillar mig, det existerar inget sådant systematiskt mönster
    C.) det hänger samman med definitionen av vad som är ”normal” temperatur – definitionen är skev på något vis (red gärna hur normaltemperaturen räknas ut)

    Mvh
    /Harald

    Kommentar av Harald Cederlund — mars 3, 2007 @ 17:17

  2. Harald: Generellt har det blivit varmare i hela landet (enstaka stationer kan avvika) jämfört med basperioden 1961-1990, vilken är den tidsperiod dagens temperaturer jämförs mot. Vårt område är positionerat mitt emellan två olika typer av storskalig atmosfärscirkulation. Vi har den milda, fuktiga luften över Nordatlanten och den torra, kalla luften över Ryssland över norra delen av landet. Gränsen luftmassorna emellan är inte statisk och varierar fram och tillbaka en hel del (det är förmodligen det du ser på väderkartorna). Lite beroende på vart gränsen ligger kommer det ovanligt mild eller ovanligt kall luft in över landet. Denna vinter såg mestadels över normala temperaturer i hela landet eftersom den milda luften trängde långt norrut (förmodligen på grund av ett försvagat högtryck över Ryssland i kombination med varma vattentemperatur i de omgivande haven), men i februari kom så tillslut duster med riktigt kall temperatur över hela landet.

    Kommentar av Daniel — mars 5, 2007 @ 8:18

  3. Alternativ B således – om jag tolkar dig rätt? – Men en förskjutning mellan de båda luftmassorna skulle väl som du skriver ge antingen generellt varmare eller kallare temperaturer i hela landet? Det borde inte ge upphov till det mönstret som jag tycker mig ha observerat (om jag nu har det dvs.).

    Jag får väl gå och gräva i nyhetsarkivet och sammanställa alla 5-dygnsprognoser för de senaste åren så får jag se om jag bara inbillar mig – det vore ju en god start… men jag tror jag lämnar det därhän…

    Den senaste jag såg förutspådde iaf. över det normala i norra Sverige och mycket över det normala i södra Sverige. Dvs. mer uppvärming i södra Sverige jämfört med det ”normala”.

    Kommentar av Harald Cederlund — mars 6, 2007 @ 18:18

  4. Följ länken nedan – där definierar SVT vilka temperaturer som är normala för mars:
    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=52648

    Av skriften de refererar till ”Liten väderguide” (finns att hämta på SMHI:s hemsida) framgår det att normaltemperaturen är hämtad från ”normalperioden” 1961-1990.

    /H

    Kommentar av Harald Cederlund — mars 6, 2007 @ 18:44

  5. Harald: Mycket riktigt ger en förskjutning en åt ena eller andra hållet en generell uppvärmande eller nedkylande effekt. Ligger gränsen utanför landets gränser blir såklart hela landet generellt påverkat åt samma håll i temperatur, men om gränsen ligger i landet blir kontrasterna större.

    Kommentar av Daniel — mars 6, 2007 @ 20:40


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Blogg på WordPress.com.