Klimatbloggen

december 8, 2007

Epilog

Filed under: Allmänt — by Daniel @ 10:54

För nästan två år sedan startade jag upp min blogg, Klimatbloggen. På den tiden var klimatfrågorna ett ganska okänt ämne i de breda lagren. I Sverige fanns det ingen blogg som fokuserade på klimatfrågarna och jag såg att en sådan behövdes. Mycket har förändrats sedan dess, och idag står klimatfrågan mycket i fokus och många bloggar kring ämnet har startats. Rent personligt hade jag tyckt det var roligare om fokuset i mediebruset låg på vetenskapen och inte så mycket på policy, politik och andra angränsande områden, samt lite mer allsidig rapportering (inte bara negativa nyheter). Å andra sidan känner jag att bloggen har fyllt ett tomrum som många människor saknar, det vetenskapliga perspektivet, och det är jag väldigt glad över för att ha bidragit till. Jag har fått ett nästan oräkneligt antal mail där läsare tackat mig för att inte fokusera vid ”doom and gloom” som allmänmedia gör utan istället utgått ifrån att förklara hur klimatsystemet fungerar. Det har givetvis känts väldigt glädjande och hedrande att mina texter gjort en skillnad för så många. Det är också ytterst roligt att så många uppskattat att läsa om klimatvetenskapen innan det blir politik av den.

I och med att år 2007 snart är slut samtidigt som jag går in i en intensivare fas med att slutföra min avhandlig väljer jag nu att prioritera andra saker än bloggen. Detta inlägg är därför det sista i sedvanlig ordning på bloggen. På ett eller annat sätt kommer jag säkert finnas kvar, för det finns alltid frågor inom mig som bubblar och som har behov av att skrivas ner. Men hur det kommer göras får jag se. Klimatbloggen har däremot nått sitt slut. Det betyder inte att jag blir onåbar, för det går alltid att följa med i mina framsteg, där man också kan kontakta mig. För bloggens del innbär avslutet att den kommer ligga kvar som ett arkiv. Möjligheten att kommentera stängs dock av, men ni är mer än välkomna att fortsätta höra av er via mail.

Mitt syfte med bloggen har hela tiden varit att skapa ett arkiv för mig själv över mina egna tankar, och hur de utvecklas över tid. En sorts experimentell tidskapsel. Det är väldigt spännande att gå fram och tillbaka i arkiven och läsa vad jag tyckte då och nu i samma fråga. En del håller jag fortfarande med om, en del annat har jag ändrat åsikt om. Så är vetenskapen, och man skall vara benägen att ändra åsikt allt eftersom. Det skall bli intressant att läsa bloggen igen i framtiden och reflektera över hur jag ser på frågorna då. Samtidigt vill jag passa på att tacka för alla kommentarer. Det har varit utvecklande att läsa dem alla och det har oftast gett en bra dialog. Det är viktigt att låta alla komma till tals och inte försöka kväva någon åsikt, även om man inte alltid håller med. Speciellt i vetenskapen där i princip ingenting är varken säkert eller exakt.

Med dessa ord önskar jag er alla en fortsatt trevlig dag och på återseende vart än det blir.

TrackBack URI

Blogg på WordPress.com.