Klimatbloggen

november 14, 2007

Ny rapport om våra havsområdens miljötillstånd

Filed under: Östersjön,Havet,Politik/Media — by Daniel @ 19:14

Så blev den idag offentliggjord, den nya årliga rapporten om miljötillståndet i våra havsområden. Den ges ut tillsammans av de tre svenska marina forskningscentra (GMF, SMF & UMF) samt Naturvårdsverket. Ett av kapitlen har jag tillsammans med mina kollegor skrivit, och behandlar de senaste 500 åren av klimatförändringar i Östersjön. Kapitlet är baserat på nya rön jag tidigare presenterat här på bloggen (artikel 1, artikel 2).

Hela rapporten finns tillgänglig via Havet.nu. Är du intresserad av ”mitt” alster skall du titta här.

Trevlig läsning!

Finns också på: DN

4 kommentarer

  1. Intressant och spännande läsning.Funderade dock kring förtexten där det stod att ”i flera år har istäcket på Östersjön haft en mindre utbredning än vad som räknas som normalt”.

    Detta var ju den första vintern på fem år som räknades som lindrig.Men gällde det i de svenska farvattnen generellt.Var det just i östersjön en lindrigare isutbredning än normalt de fem senaste åren?.

    Men som sagt mycket intressant och bra skrivet,alltid kul att läsa om det lokala vädret och klimatet.

    Kommentar av Danne — november 15, 2007 @ 0:09

  2. Hittade nu själv på havsforskningsinstitutets sida att vintern 2002/2003 var längre än genomsnittet(på alla sjödistrikt).Men den totala arealen var normal.Denna var också den första på fem år där den totala isutbredningen var lindrigare än normalt,vilket jag tror jag läst på bloggen förut.

    Måste nog tycka att just förtexten är missvisande.Hade den stått i mitten på 1990-talet, hade den stämt bättre tycker jag.Skillnad om det stod,på längre sikt ser man en nedgång.

    Men jag står iaf fall fast vid att det var mycket intressant läsning om hur östersjöns isutbredning varierat de senaste 500 åren i våran region.

    Kommentar av Danne — november 15, 2007 @ 0:19

  3. Denna och detta.Ska såklart stå för den senaste isvintern*

    Kommentar av Danne — november 15, 2007 @ 0:34

  4. Jag tycker inte det är missvisande. Vi anger inte en tidsperiod, utan utgår från en generell tendens under senare delen av 1900-talet. Dessutom är det i en inledning, och vi har tyvärr väldigt lite plats för att få potentiella läsare att vilja läsa just vårt kapitel. Då får man göra generaliseringar och förenklingar, för att komma mer tätt inpå i själva huvudtexten. Men missvisande är det bestämt inte. Dock är jag glad över att du fann det intressant att läsa, och att texten i sig säger mer, och går in på djupet än vad inledningen gör.

    Kommentar av Daniel — november 15, 2007 @ 9:05


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

