Klimatbloggen

mars 9, 2007

Namnchocken!

Filed under: Allmänt,Politik/Media — by Daniel @ 12:38

Att Aftonbladet startat en klimatblogg är kanske skoj för dem, men att de kallar den för Klimatbloggen är lite väl att ta i. Varför ge den samma namn som min blogg? Ett snällt mail till redaktionen har fortfarande inte gett några svar.

De kunde kallat den för vad som helst (variationerna är ändlösa), men valde exakt samma namn som jag använt i över ett år redan, vilket orsakar en del förvirring. Lite mer kreativitet kunde de lagt ner på bloggnamnet och åtminstone gjort lite research i form av en enkel googling ifall det fanns en existerande blogg med samma namn. Men som ni vet är det här ni hittar originalet med fokus enbart på klimatvetenskapen. You can’t beat the real thing!

I övrigt kan man fundera på varför Socialdemokratiska Partistyrelsen har registrerat domännamnet klimatbloggen.se.

14 kommentarer

  1. Dålig stil av Aftonblaskan, inte ovanligt från skallerpressen dock. Man vill väl rida på namnet kan man tänka. :(

    Kommentar av Martin — mars 9, 2007 @ 13:37

  2. Jag såg det här också. Aftonbladet tyckte att på klimatbloggen
    finns de bästa diskussionerna. Känn dig smickrad. Ju mer synpunkter desto mer bra konkreta åtgärder.

    Kommentar av inge Lindahl — mars 9, 2007 @ 18:30

  3. Lite mer info om Socialdemokratiska Klimatbloggen finns på http://www.politikerbloggen.se/2007/03/09/1522/

    Kommentar av D — mars 9, 2007 @ 19:06

  4. Nja, det är som med min blogg. Jag äger namnet Kulturbloggen.com men ändå har både Expressen och Sydsvenskan en blogg de kallar kulturbloggen. vissa ord går liksom inte att äga, det gäller bara att vara den bästa. den som är bäst blir den som alla tänker på när de hör namnet.

    Kommentar av RS — mars 11, 2007 @ 8:02

  5. RS: Äga namnet är inte vad jag syftar på. Snarare att det är olyckligt att andra väljer samma namn. Men, jag känner mig gott tillpass då jag har en unik blogg i alla andra avseenden.

    Kommentar av Daniel — mars 11, 2007 @ 18:12

  6. The true klimatblogg is yours… som man brukar säga på värmländska…. ;-)

    Kommentar av Lunken — mars 12, 2007 @ 10:25

  7. Hej!

    Det var inte snyggt av Aftonbladet att ”stjäla” namnet Klimatbloggen. Med tanke på hur mycket de — på sitt sätt — har skrivit om ”klimathotet” så tror jag tyvärr att de faktiskt måste ha känt till din blogg. Kanske har inte alla i media uppsakattat din blogg, för den ger ju inte stöd för att världens undergång skulle vara nära förestående, något som säljer lösnummer i kvällspressen. Att dessutom det Socialdemokratiska arbetarepartiet har ”lånat” namnet klimatbloggen och dessutom registrerat det är intressant. Nu finns det tre klimatbloggar… men endast en äkta vara, ett original. Kopiorna blir alderig detsamma!

    Vänligen

    Fredrik Charpentier Ljungqvist

    Kommentar av Fredrik Charpentier Ljungqvist — mars 12, 2007 @ 12:34

  8. Din blog är den enda sanna klimatbloggen på svenska! Fortsätt som du alltid gjort. Mera sakliga inlägg går inte att läsa någon annan stans. Alla andra är rip-offs utan substansiellt eller sakligt innehåll och med mer fokus på politik än vetenskap.

    Kommentar av José K — mars 12, 2007 @ 13:12

  9. Den här bloggen är en bluff
    Vem är Lunken?

    Kommentar av inge Lindahl — mars 13, 2007 @ 19:59

  10. Inge: Om du menar bluff på grund av att jag inte godkände ett inlägg från dig där du gick till angrepp och kallade andra människor bluffar för att de inte redovisade sitt fullständiga namn så visar det nog mer på din inställning än min blogg. Jag godtar inte oseriösa metadiskussioner där angrepp görs på folk för att de väljer att ha ett nick och inte ett fullständigt namn. Vi lever i en fri värld där man får välja, tack och lov. Så länge man kan skriva och argumentera är man lika trovärdig oavsett om man heter Ida, Johan eller Kakmonstret.
    Om du vill veta vem Lunken är, är det väl ändå bättre om du frågar honom än mig. Lunken har en blogg, fråga där.

    Kommentar av Daniel — mars 13, 2007 @ 20:54

  11. Daniel: jag har varit inne på andra bloggar där personerna har varit psdonymer för företag.
    Jag har skrivet till Lunken men jag har inte fått något svar.
    Vad heter du i efternamn?

    Kommentar av inge Lindahl — mars 13, 2007 @ 21:36

  12. Inge: Grundregeln är dock att inte misstänkliggöra någon för att man skriver under ett nick snarare än fullt personnamn. Att mitt efternamn är Hansson går att läsa i blogginformationen.

    Kommentar av Daniel — mars 13, 2007 @ 22:12

  13. Varfor blandar ni in mig i det hela? =)

    Kommentar av kakmonstret — mars 15, 2007 @ 17:59

  14. Borde du ha registrerat ditt namn som varumärke? (Hm, undrars om jag borde registrera det säkert efterfrågade ”Magnus Orerar”?!? ;-)

    Som José säger, din blogg är i en klass för sig och Aftonblaskan inget att ha — lär inte sossarnas heller bli…

    Kommentar av Magnus — mars 16, 2007 @ 13:42


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Blogga med WordPress.com.

