Klimatbloggen

februari 9, 2007

Laxar simmar i havet

Filed under: Östersjön,Ekologi,Politik/Media — by Daniel @ 18:44

En mycket kort post som inte har med klimat att göra, men väl om laxar.

Först läser jag en nyhet som kom den 5 februari (i måndags): ”Laxen i havet minskar oroväckande”. Nyheten talar inte om vilken sorts lax det handlar om, vild eller odlad.

Idag, 9 februari (fredag), läser jag: ”Vild lax ökar i Östersjön”. Läser man ordentligt ser man att de skriver att det är ont om tvåårig odlad lax, vilket jag antar är vad nyheten i måndags handlade om. Men, läser man inte det blir bara rubrikerna ganska underhållande på en och samma vecka. Förmodligen inte bara jag som kände ett ”hmm” när jag bara såg dessa rubriker med några dagars mellanrum.

3 kommentarer

  1. Det hörde jag på TV oxå. Då sa de bara att laxen var utdöende. Trist att de inte ger oxå goda nyheter nu när laxen inte verkar torska. ;-)

    Kommentar av Morgan — februari 11, 2007 @ 14:03

  2. Ja rubriksättarna har problem ibland. Om inte laxarna simmar i havet, var simmar de då? :)
    Just nu är det så mycket skrämselpropaganda så det för tyvärr med sig att många stänger av information istället för att ta till sig!
    Man sätter inte förändringar i något sammanhang utan drar ut vissa sensationelle fakta som man skriker ut på löpsedlar.
    Men visst måste vi bromsa och tänka till. Men världen går inte under, varken idag eller i morgon!

    Kommentar av Syster Yster — februari 12, 2007 @ 12:29

  3. Syster Yster: Ibland simmar de också i forsande åar och floder, hoppandes uppför laxtrappor.

    Kommentar av Daniel — februari 12, 2007 @ 17:38


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

