Klimatbloggen

augusti 5, 2006

Snö på Teide

Filed under: Temperaturer,Vulkaner — by Daniel @ 9:26

Under sommaren var jag under en vecka på Teneriffa. Undviker man bara att hamna på en turistort så är ön faktiskt väldigt trevlig. Ännu trevligare blir den om man är mindre för sol och bad och mer för upptäcksfärd och äventyr på egen hand. När man tar sig runt på ön slås man av de stora kontrasterna i klimatzonerna (det gäller de flesta kanarieöar). I söder, där turisterna håller till, är det ökenliknande landskap och kaktusar är den dominerande vegetationen. Beger man sig däremot till nordsidan av ön är det väldigt grönt och frodigt med stora skogar och mer nederbörd. Det är vulkanen Teide som förhindrar passadvindarna att bära med sig fuktiga luftmassor till den södra delen av ön. Tar man sig upp på Teide kommer man snart över trädgränsen och ett till synes nästan dött landskap med förstenade lavafloder och pimpsten breder ut sig (underskatta dock aldrig ödlorna!).

För att detta inlägget inte skall få karaktär av någon reklam tänker jag nu försöka komma till min poäng. Under vinterhalvåret är det mer regel än undantag att Pico del Teide (den högsta punkten på Teneriffa, ca 3 700 m.ö.h) är snötäckt. Det varierar väldigt mycket hur lång själva snösäsongen är, men för det mesta är åtminstone toppen snötäckt under januari och februari. Den förgående vintern kom snön redan i november och försvann inte förren i april iår, något som betecknas som ovanligt länge. Det kanske är lite svårt att tänka sig när man ser på temperaturutvecklingen vid observatoriet i Izaña (2 400 m.ö.h), nordliga flygplatsen Los Rodeos (tror jag det är) eller huvudstaden Santa Cruz.

Jag begav mig upp till 3 555 meters höjd, vilket är den högsta höjd man får bestiga utan tillstånd. Det som imponerade mig mest, bortsett från utsikten, var att det fortfarande fanns snö kvar där uppe (bilden är tagen den 17:e juli 2006). Förvisso låg den mellan några lavabumblingar och ett okänt antal turister hade trampat omkring i snön (av ren glädje hoppas jag?), men det är ovanligt att det på Teides topp ligger kvar snö, ens i skrevor, så här sent på året. Knappast kommer snön överleva till när vintersäsongen sätter igång igen, men vem tycker inte det är en kul grej med snö där man inte riktigt förväntar sig det i juli? 

TrackBack URI

Blogga med WordPress.com.

