Klimatbloggen

april 24, 2006

Strandade valar på grund av varmare vatten?

Filed under: Historia,Temperaturer — by Daniel @ 19:20

Stena Line delar ut gratis dagstidningar när man åker mellan Göteborg och Frederikshavn i Danmark. Igår åkte jag hem från Danmark (vilket jag gör ett antal gånger i månaden) och tog mig tid att läsa Göteborgs-Posten. Jag hittade en artikel om valar som strandar längs våra svenska kuster. Dessvärre verkar GP inte ha någon onlineversion av artikeln. I artikeln stod det i princip att det var självfallet att klimatförändringarna är det som får fler valar att stranda, eftersom vattnet blivit varmare.

Hä?

Vad jag vet är det en sanning med stor portion modifikation. För om det skulle vara så borde det finns ordentligt med notiser om massor av strandade valar under 1930-talet, då vattnet i genomsnitt var varmare än under 1990-talet och framåt. Något sådant känner jag dock inte till, och det nämndes inte heller i artikeln igår. Alltså har vi något att reda ut. Oavsett tycker jag det är lite väl magstarkt att skylla allt som händer på klimatförändringar, speciellt när det är saker som enkelt borde kunna kollas upp. Om någon vet att valar strandade oftare under 1930-talet, då är jag villig att kunna fundera på möjligheten att klimatförändringar är en orsak till fenomenet.

För att se en graf över vattentemperaturen i Kattegat och Skagerak från 1893 till 1999, klicka här.

TrackBack URI

Blogga med WordPress.com.

